Somerenseweg (NB)

Een klein stukje nieuwe natuur in het beekdal van de Sterkselse Aa, dichtbij natuurbegraafplaats Schoorsveld, op een mooi plekje waar het beekje meandert door het landschap. Stichting Nieuwe Natuur heeft dit voormalige landbouwgrond omgevormd naar een vochtig natuurgrasland met bosschage en een ijsvogelwand.

De Fladderiep, haagbeuk, gewone vogelkers, sleedoorn, hazelaar, zwarte els en hondsroos zijn de boomsoorten die we hier hebben aangeplant. Om de bodem snel te kunnen verschralen hebben we gras en klaver ingezaaid. Hierdoor kunnen zich straks bijzondere soorten vestigen. Verschraling is een proces waarbij het overschot aan meststoffen, zoals stikstof en fosfaat, uit de bodem worden gehaald zodat de bodem in een gezondere en natuurlijkere toestand komt. Dit gebeurt naast het inzaaien met gras en klaver door het maaien en afvoeren van het gras.

Zo wil ze het beekdallandschap van de Sterkselse Aa mooier maken voor mens en natuur

Over dit project

Waar:
Heeze
Opening:
Hectare:
Mede mogelijk gemaakt door:
Mensen die zich verbonden voelen met Schoorsveld