Help Nederland groener te maken

“Meer groen in Nederland, dat is ons doel. En daarvoor zoeken we nu specifiek in de provincie Gelderland een stuk akker of weiland om te vergroenen,” vertelt Ton Rombouts, voorzitter van Stichting Nieuwe Natuur. Hij zet zich vol vuur voor deze stichting in: “Het geeft me voldoening om me te verbinden aan betekenisvolle organisaties zoals Stichting Nieuwe Natuur. In ons dichtbevolkte Nederland is het belangrijk om zuinig te zijn op onze natuurgebieden en deze uit te breiden waar dat mogelijk is.”

Ook René Poll, mede-initiatiefnemer van Natuurbegraven Nederland, maakt onderdeel uit van de stichting: “In Brabant hebben we al ongeveer zes hectare nieuwe natuur gerealiseerd. Nu willen we ook dichter in de buurt van Heidepol aan de slag. Het liefste willen we dit najaar nog de eerste bomen en planten in de grond zetten. Het mooiste zou zijn als het een stuk grond is dat grenst aan een bestaand natuurgebied, maar dat hoeft niet. Eigenlijk is onze droom eenvoudig: we willen een akker of weiland aankopen dat één of enkele hectare groot is. Grond die nu nog geen natuur is.”
Het is afhankelijk van de natuurlijke omgeving hoe Stichting Nieuwe Natuur het gebied zal beheren. René: “Zijn er bijvoorbeeld veel heidevelden in de omgeving? Dan verschralen we de grond voor een betere natuur en brengen heideplagsel aan. En als de omgeving zich leent voor meer bomen en planten, dan maken we een plan voor meer begroeiing.”
Ben je eigenaar van een stuk akker of weiland en heb je interesse om dit te verkopen? Of ken je iemand, die landbouwgrond wil verkopen? Draag dan bij aan nieuwe natuur en mail naar secretariaat@stichtingnieuwenatuur.nl Een eerste gesprek met de stichting is natuurlijk geheel vrijblijvend, om samen de mogelijkheden te bekijken.