Wijstgrond (NB)

Samen maken we de wijstgronden weer zichtbaar.

Wijstgronden zijn zeldzaam en komen voor aan de rand van de Peelrandbreuk. Grondwater stroomt normaal van hoog naar laag. Bij de Peelrandbreuk komt het water een ondoorlaatbare laag tegen waardoor het water als kwel, hier wijst genoemd, aan het oppervlak komt. Hierdoor zijn op de wijstgronden de hoge delen nat en de lagere delen droog, precies andersom als op andere plekken. Door de eeuwen heen is het hoogteverschil verdwenen maar de verschillen tussen nat en droog zijn nog goed te zien. Dit perceel sluit aan op een stuk wijstgrond wat al is ontwikkeld en beschermd als natuur.

Over dit project

Waar:
Zeeland
Geopend:
Verwacht 2023
Mede mogelijk gemaakt door:
Samen met lokale natuurclubs zoals VLU en lokale wijst-deskundige Jos van der Wijst, zal de inrichting en beheer worden uitgevoerd.