Mariënvelde (GD)

Historisch gezien kent dit gebied een kleinschalig landschap waarbij houtwallen, houtsingels en (knot)bomenrijen het beeld langs de wegen en kavelgrenzen bepalen. De provincie Gelderland ziet graag een versterking van het Achterhoeks Kampenlandschap en de ontwikkeling van een landschap voor reptielen en amfibieën. Daarom kiest Stichting Nieuwe Natuur ervoor om op deze plek het landschap zo in te richten dat de boomkikker zich thuis voelt.

Doordat dit stukje natuur geschikt is gemaakt voor de boomkikker kan deze zich mogelijk verder gaan uitbreiden in de Achterhoek. In het najaar van 2023 is een poel gegraven en zijn veel braamstruiken aangeplant. De boomkikker voelt zich beschermd door de braamstruiken, liggend op de bladeren om opgewarmd te worden door de zon. Verder zijn er meidoorns, sleedoorns en hondsrozen aangeplant omdat deze soorten van oudsher voorkomen in de Achterhoek. Zo wordt er een klein stukje agrarische natuur gerealiseerd.

Over dit project

Waar:
Mariënvelde
Geopend
Voorjaar 2024
Hectare:
2,3
Mede mogelijk gemaakt door:
Mensen die zich verbonden voelen met natuurbegraafplaats Heidepol en Natuurbegraven Nederland