«Vorige bericht

Samen nieuwe natuur maken

Deel dit bericht op

“Het voelt als een eer om dit te mogen doen”, aldus Piet den Besten. Piet is één van de mensen die een plekje heeft op natuurbegraafplaats Schoorsveld. Vandaag plant hij mede een boompje ter ere van de officiële opening van een nieuw stukje natuur. Vlakbij natuurbegraafplaats Schoorsveld in Heeze. Op 15 maart opende Stichting Nieuwe Natuur hier met Groen Ontwikkelfonds Brabant het eerste stukje nieuwe natuur.

Piet: “Aan het eind van je leven, voor eeuwig mogen rusten in deze mooie natuur en zo bij te dragen aan meer natuur. Wat is er mooier dan dat? Dit is echt geven met een warme hand.”

Mensen met een plekje op natuurbegraafplaats Schoorsveld hebben dit stukje nieuwe natuur mogelijk gemaakt, samen met Groen Ontwikkelfonds Brabant die bijdraagt in de aankoop, inrichting en beheer van de nieuwe natuur. Een voormalig landbouwperceel is omgevormd naar een vochtig natuurgrasland met bosschage en een ijsvogelwand. Samen wordt hier gewerkt aan een mooi beekdallandschap langs de Sterkselse Aa.

“We merken dat de natuur iets met mensen doet”; aldus Hanne van der Linden, manager van natuurbegraafplaats Schoorsveld. “We voelen rust bij de mensen die hier een plekje hebben uitgekozen voor later. Het is geregeld, ze kunnen het loslaten. En op een zondag zien we heel veel mensen hier wandelen, het is ook een beetje hun plek geworden.”

Schoorsveld is een openbaar toegankelijk natuurgebied, waar iedereen mag wandelen en fietsen van zonsopgang tot zonsondergang. De natuur brengt voor iedereen iets anders. Voor de één rust, de ander komt om iemand te herinneren, weer een ander wordt blij van alles wat er leeft en groeit. De natuur geeft ook troost. Hanne: “Sommige mensen zien we dagelijks, anderen een enkele keer. En het is allemaal goed.” En nu is er een klein stukje nieuwe natuur bijgekomen. “Op een klein stukje kunnen we mooie dingen mogelijk maken, misschien meer dan we in eerste instantie denken.”

Natuurbegraven Nederland heeft Stichting Nieuwe Natuur opgericht, in samenwerking met Natuurmonumenten. René Poll van Natuurbegraven Nederland: “Natuur is belangrijk voor ons welzijn. Voor mensen nu maar ook voor de generaties die na ons komen. Vanuit die gedachte wil Stichting Nieuwe Natuur meer natuur maken. We doen dit samen met mensen en organisaties die betrokken zijn in deze omgeving en die ook het belang inzien van meer natuur. Provincie Noord-Brabant en Groen Ontwikkelfonds Brabant stellen middelen beschikbaar. De bomen die zijn aangeplant zijn geschonken door Van Dommelen. Het Waterschap De Dommel heeft met ons meegedacht over de inrichting. Saanenhof doet het maaibeheer. Zo zorgen we samen dat we het beekdal van de Sterkselse Aa ontwikkelen naar een ecologisch waardevol natuurgebied.”

“Schoorsveld leeft”, zegt Piet. “Er valt altijd wat te zien. Ik kom hier regelmatig om te wandelen en steeds verwonder ik me weer over de natuur die hier elke keer anders is. Deze boom symboliseert voor mij de groei van dit natuurgebied. Hier neem ik mijn kleinkinderen mee naar toe en zeg, kijk, deze boom heeft opa mee geplant.”

Later dit voorjaar organiseert natuurbegraafplaats Schoorsveld een natuurwandeling langs het beekdal naar het nieuwe stukje natuur. De datum zal te zijner tijd bekend worden gemaakt op de website (www.natuurbegravennederland.nl/schoorsveld).

Deel dit bericht op
«Vorige bericht